Selamat Datang ke Blog Saya (Welcome to my blog)

Selamat datang ke galeri saya. Saya ialah seorang makeup artist (mak andam) utk majlis pertunangan, nikah, sanding, dinner, konvo dan apa jua majlis yg anda inginkan. Blog ini adalah tempat utk berkongsi hasil kerja saya dan juga media utk menyatakan pendapat, tip2 mekap, kecantikan dan kesihatan yg ingin saya kongsikan bersama anda ;)

Welcome to my gallery. I'm a makeup artist based in Kuala Lumpur, Malaysia and i do makeover for any occasion such as engagement, solemnization, reception, dinner, convocation etc. U name it. I use this blog to share my artwork with u and sometimes i will post beauty/health tips, my opinion and even my silly thoughts... haha. Feel free to scroll down my blog and leave any constructive comment, notes or anything..

Friday, January 7, 2011

Antara hasil mekap terawal saya..






Salam utk semua.. hari ni sy nak share mcm mana sy boleh "tercebur" ke bidang mekap ni. Memang sy selalu sgt ditanya dan orang memang pelik mcm mana sy boleh buat benda yang totally different dari bidang sy belajar dan juga kerja hakiki saya. Apa yang saya boleh katakan ialah ianya kebetulan (sweet serendipity ;p). Masa sekolah rendah dulu2 memang saya suka melukis dan mewarna..even slalu gak masuk pertandingan walaupun tak menang..hehe. Masa sekolah menengah and matric plak saya gemar sgt melukis potret. Tapi tak dikembangkan pun. Then, klu ikutkan masa sy mula2 keje dulu, i'm a very plain girl. Langsung tak mekap. Tapi sy akui memang sy suka perhatikan org yang tengah bermekap. Pastu, sy berkenalan dgn kwn2 yg suka mekap (wlupun diaorg mekap light2 je) so apa lg berjangkit la. Tp masa tu utk diri sendiri je la.

So, mcm mana sy start mekap pengantin pulak? Kira2 4 tahun yg lepas (belum cukup 4 thn rasanya).. masa tu spupu nk kwen. Perkahwinannya sangatla sederhana (tapi meriah dgn saudara-mara). Utk jimatkan belanja, dia tidak mengambil mak andam pun.. tp ms tu mmg takder org pun yang boleh mekapkan. So, sy pun mengambil insiatif mengumpul brg2 mekap dr sedara2 (sy sdiri takder brg) sbb tak sampai hati tgk di hari bersejarah dia tapi nak bedak ala kadar je. Tempekla apa yang ada..even maskara pun tak pakai sbb mmg takder. Tp tak sangka ramai plak yang puji cantik...ehehe. I have no collection of her photo. Tp dia memang berseri dgn baju pinknya.

Dua pasang pix before and after di atas adalah antara "petunang" terawal yg sy mekapkan after sepupu sy tu (awal2 dlu tak berani nak mekap pengantin lg.. takut tak jadi). Bila tgk hasil dulu2...hurmmm... i think my skill improved a lot today (Alhamdulillah) and i'm still keep improving it coz masih byk yg perlu dipelajari.

p/s: sy baru je ni try combine byk2 pix dlm satu sheet... so maafla sbb terpenyek skt muka before mekap yg kat atas tu.

No comments:

Post a Comment